Ako si vytvoriť to-do list, ktorý naozaj dodržíte?

Čítaj viac v kategórii Organizácia času


Image title

V úvodnej časti seriálu sme sa snažili vysvetliť, prečo je plánovanie také dôležité. Dnes sa spolu pozrieme na to, ako si vytvoriť zoznam vecí, ktoré chceme urobiť, inak aj TO-DO LIST.

Asi každý z nás si aspoň raz v živote skúšal spísať zoznam úloh. S perom a papierom predsa začíname už na základnej škole pri poznámkovaní preberaného učiva. Zapisovanie je výborným pomocníkom v prípade, že máme príliš veľa vecí, ktoré je potrebné si zapamätať alebo sa im postupne venovať. Poznáme však rozdiel medzi takoutou „externou pamäťou“ a skutočne efektívnym zoznamom úloh, takzvaným „to-do listom“?

 


Osloboďme hlavy od starostí

Každý deň sa stretávame s množstvom drobných povinností a problémov, ktoré treba vyriešiť. Dokúpiť prací prostriedok, zaplatiť účet za telefón, zablahoželať kamarátovi k meninám. Pridajme ďalších 10 jednoduchých úloh a náš mozog má čo robiť, aby na nič nezabudol.

„Pomáha“ nám tak, že sa každú hodinu pristihneme pri tom, ako rozmýšľame, čo všetko ešte musíme urobiť a toto pripomínanie nás len zbytočne oberá o energiu.V momente, keď si spíšeme každú z povinností na papier, nemusíme už informáciu „toto treba urobiť“ držať v hlave, jednoduchšie sa sústredíme na to, čo práve robíme a nebudeme cítiť neustály vnútorný nepokoj.

 

Image titleAmbície dlhodobo

Prečo to však nekončí pri spísaní dlhočizného zoznamu pseudodôležitých úloh? Aj pri time managemente platí, že kvalita je dôležitejšia ako kvantita. Zamerajme sa na skutočne silné túžby, o ktorých sme presvedčení, že by dokázalizmeniť náš život k lepšiemu. Čím konkrétnejšie definujeme svoj cieľ, tým lepšie.

 

Príklad

Túžba: Zlepšiť vzťahy v rodine
Dlhodobý cieľ: Do konca roka zlepšiť schopnosť spoločne riešiť problémy.
Úloha na deň: Nájsť si extra čas, ktorý venujeme spoločenskej hre s deťmi. Okrem spoločne stráveného času, tak lepšie spoznávame jeden druhého, svoj temperament, spôsob, akým kto myslí, komunikuje a učíme sa spolupráci.

 

Buďme realisti

Ak chceme skutočne plniť svoj plán, musíme ho postaviť na reálnych predpokladoch. Deň má stále len 24 hodín a človek nie je stroj. Kľudne si spíšme, čo všetko by sme radi stihli, pridajme požiadavky a úlohy, ktoré nám pravidelne prinášajú ľudia okolo a potom tento zoznam jednoducho odložme ! Prestaneme v hlave držať zbytočné informácie a môžeme sa pustiť do spísania to-do listu, ktorý máme reálne šancu dodržať. Ako na to? Inšpirujme sa nasledujúcimi tipmi :

Image title

Čo tým získame?

Jedným z najdôležitejších psychologických efektov spísania takéhoto zoznamu je možnosť preškrtnúť, čo sme už splnili. Keď vidíme, že naša práca prináša výsledky, že sme dosiahli niečo, čo sme si predsavzali, máme dôvod byť na seba hrdí a z tejto radosti pramení aj prílev novej energie pre popasovanie sa s ďalšími problémami.

Čo poviete? Stojí to za pokus? Ak máte overené iné triky, podeľte sa o ne s našimi čitateľmi v komentároch.

V ďalšom článku sa pozrieme na problematiku rušivých prvkov, spôsoby ako s nimi bojovať a nenechať sa odradiť od plnenia svojho plánu.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Nepremeškajte žiaden článok. Kliknite sem a my vás budeme pravidelne informovať o nových tipoch emailom. Aby vám nič neuniklo, sledovať nás môžete aj na Facebookou.



Páčil sa vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás na Facebooku